Een notaris: misschien niet de leukste kostenpost, maar wel heel handig. Om na je verhuizing niet in de problemen te komen is een notaris nodig. Wat regelt een notaris? En hoe gaat dat in zijn werk? Ik leg het allemaal aan je uit.

Wat doet een notaris?

De notaris legt de afspraken vast die je met de verkoper van je nieuwe huis maakt. Het is wettelijk verplicht om een notaris in de arm te nemen. En dit is niet voor niks. Een notaris regelt namelijk veel voor je. Hij zorgt ervoor dat het huis ook écht van jou wordt. In het kort: een notaris stelt aktes voor je op. Er zijn twee belangrijke aktes die een notaris opstelt: de hypotheekakte en de leveringsakte.

De hypotheekakte

De notaris schrijft je woning in bij het Kadaster. Dan maakt hij een hypotheekakte. In deze akte staan de financiële afspraken en de verzekeringen die je hebt afgesloten, zoals een overlijdensrisicoverzekering. Alle afspraken die je met de bank hebt gemaakt staan erin. Zo kan er geen misverstand ontstaan over je hypotheek. Let op: in deze akte staat ook dat de bank je huis mag verkopen als je de hypotheek een aantal maanden niet betaalt. Dit is het belangrijkste doel van de hypotheekakte.

De leveringsakte

Let op: de leveringsakte kan ook een transportakte, eigendomsakte of overdrachtsakte heten, maar het houdt hetzelfde in. De notaris checkt eerst of alles rondom het huis klopt. Hij bekijkt wie de eigenaar van de woning is en of er geen beslag op ligt. De notaris bekijkt alle gemaakte afspraken in het koopcontract en maakt daarna een leveringsakte. In deze akte staan alle voorwaarden en informatie rondom het huis. Denk hierbij aan onder andere de afgesproken prijs, de grootte van het huis, jouw gegevens en die van de verkoper. Door deze akte komt de woning officieel op jouw naam te staan.

Dit is hoe je een notaris kiest

Wanneer ga je op zoek naar een notaris? Een verstandig moment is wanneer je bod geaccepteerd is door de verkopers. Het ligt er net aan wat jij belangrijk vind. Een notaris in de buurt, degene met de beste reviews of de goedkoopste. Vergelijk ze onderling via internet of bel ze op. Vraag altijd eerst een prijsopgave, zo kom je niet voor verrassingen te staan. Als je eenmaal een notaris hebt gekozen, word je altijd uitgenodigd voor een gesprek om even kennis te maken. In dit gesprek kan je ook andere dingen bespreken, bijvoorbeeld wanneer je een samenlevingscontract of testament wil.

En hoe zit het met de kosten?

De kosten van een notaris verschillen per geval, gemiddeld is dit 1.100 euro als je een huis koopt. Als je je hypotheek oversluit ben je ongeveer 600 euro kwijt. Je betaalt de notaris voor de aktes die hij opstelt en het werk dat hij erin steekt. Onder deze kosten vallen de inschrijfkosten bij het kadaster, researchkosten en de kosten die de notaris rekent voor het werk dat hij doet. Over de kosten voor het werk dat de notaris uitvoert betaal je btw. Vraag de notaris een duidelijk onderscheid te maken van de verschillende kosten. De kosten voor de hypotheekakte, het inschrijven en de research mag je namelijk aftrekken van je belastbaar inkomen.

De nota van afrekening

Je ontvangt enkele dagen voor de overdracht een afrekening van de notaris. Hierop staan alle bedragen die te maken hebben met de koop van je woning. Onderaan de nota van afrekening zie je het bedrag dat je als koper nog moet betalen. Schrik niet van de bedragen, want dit staat erin:

  • De koopsom en alle kosten die daarbij komen kijken.
  • De kosten die de notaris heeft gemaakt bij het Kadaster.
  • Het bedrag van je hypotheek en de kosten daar omheen.
  • Eventuele makelaars- en advieskosten.

De dagrente

Dat is balen! De rente over je hypotheek is op de dag van het tekenen opeens lager dan afgesproken in de hypotheekofferte. Er zit vaak wat tijd tussen het afspreken van de rente met de bank en het tekenen van de akte. Wanneer de rente dus opeens gezakt is, kan je gebruik maken van dagrente. Dit houdt in dat je van de actuele rente gebruik maakt. Zo betaal je minder rente over je hypotheek!

Het tekenen!

De notaris bereidt alles voor en nodigt je uit op zijn kantoor. Samen met de verkopende partij krijg je de aktes voorgeschoteld. Je neemt de hypotheek- en leveringsakte nauwkeurig door, waarna je ze beide tekent. Hierna krijg je de sleutel! Nu kan de notaris de inschrijving bij het Kadaster officieel maken.

Toch nog hulp nodig bij het kiezen van een notaris? Of heb je andere vragen over je hypotheek? Maak een gratis telefonische afspraak met hypotheekadviseur.