Nederland heeft de term ‘Black Friday’ lang weten te weren uit de maatschappij, maar sinds een paar jaar is het fenomeen toch echt definitief overgewaaid uit Amerika. In het land van president Donald Trump valt Black Friday een dag na Thanksgiving, een feestdag die we in Nederland helemaal niet vieren. Toch is Black Friday wel overgewaaid. Hoe kan dat? En hoe is het ontstaan? We proberen het je uit te leggen.

 

Thanksgiving valt in Amerika altijd op de laatste donderdag van november. De dag erop zijn veel Amerikanen ook nog vrij. Maar wat moet je op zo’n vrije dag? Juist: shoppen! Daar zorgden de Amerikaanse winkelketens in ieder geval wel voor. Door juist op de vrijdag na Thanksgiving flinke kortingen te geven op het assortiment, werden alle Amerikanen op hun vrije dag naar de winkels gelokt. Super slim natuurlijk! Want ze zeggen altijd wel dat Nederlanders gierig zijn, maar uiteindelijk is ieder mens heel gevoelig voor korting. 

Topomzet voor Amerikaanse bedrijven

Tot op de dag van vandaag is het in Amerika de cultuur om op de laatste vrijdag van november flink in te slaan. Je kent de filmpjes misschien wel van de massa’s mensen die op het moment dat winkelketens de deuren openen, naar binnen stormen en letterlijk met elkaar in gevecht gaan voor de beste deals. Niet zo verwonderlijk dat Amerikaanse bedrijven op deze dag astronomische omzetten draaien. Neem bijvoorbeeld de Sonos Black Friday omzetten. Het bedrijf, bekend om de draadloze luidsprekersystemen, behaalde in 2019 zijn grootste omzet van het jaar op Black Friday. 

Ook in Nederland populair

Sinds een aantal jaar is Black Friday dus ook in ons eigen koude kikkerlandje een groot ding. Winkelketens strooien met kortingen. Niet alleen op Black Friday zelf, maar in de weken hiervoor ook! En daar draaien ze bizarre omzetten mee. Als je bijvoorbeeld kijkt hoe de Mediamarkt Black Friday gebruikt om zijn omzet te verhogen, dan schrik je je rot! Sowieso zijn bedrijven die in de elektronica zitten gulzige gebruikers van het Black Friday-concept. Maar ook modewinkels, witgoedbedrijven en gameshops kunnen er wat van. Het is niet zo gek dat deze bedrijfstakken in deze periode van het jaar een gigantische omzet behalen. Zeker met de dure decembermaand op komst, is het hamsteren geblazen in Nederland. Het is nog maar de vraag of Black Friday in 2020 ook zo populair wordt als de voorgaande jaren. Door de coronacrisis is het consumentenvertrouwen flink afgenomen. Toch blijven we met zijn allen wel Hollanders, en zijn we niet vies van een flink beetje korting!