Bijna elke man en ook veel vrouwen hebben een droomauto of een lijstje met auto’s die hij of zij zou kopen wanneer Gaston voor de deur zou staan. Wellicht zijn deze droomauto’s meer in je bereik dan je ooit gedacht zou hebben. Importeren uit Duitsland wordt met de dag interessanter door het grote prijsverschil, heb jij hier ook wel eens aan gedacht? En waar moet je allemaal op letten wanneer je een auto gaat importeren?

Zoeken naar een goede auto

Alvorens je daadwerkelijk naar Duitsland rijdt om een auto te laten importeren, wordt aangeraden om thuis eerst goed te zoeken. Het type auto dat je wilt, de geschiedenis van de verschillende auto’s en de status. Auto’s importeren uit Duitsland is lucratief wanneer je goed research doet. In Duitsland nemen ze het niet heel nauw met de kilometerregistratie zoals de NAP in Nederland. In plaats daarvan moet je vaak uitgaan van het onderhoudsboekje.

Papieren en transport regelen

Het is niet toegestaan om de auto te importeren uit Duitsland door er vrolijk mee Nederland in te rijden. In Duitsland kennen ze het zogenaamde Überführungskennzeichen, een soort tijdelijk kenteken waarmee je de auto kan rijden naar huis. Echter wordt dit in Nederland niet geaccepteerd en zijn er flinke boetes aan verbonden. Het transport zal echt moeten gebeuren via een trailer.

Kenteken aanvragen

Een kenteken aanvragen kan in Nederland bij de RDW. Er zijn meerdere keuringstations. Neem de verkregen Duitse papieren mee. De keuring kost ongeveer 100 euro. Dit is geen APK-keuring, enkel een identiteit keuring. Wanneer de identiteit van de auto is vastgelegd krijgt de auto een nieuw kenteken.

BPM betalen

Om de kentekenplaten daadwerkelijk te krijgen, moet er eerst BPM worden betaald. Dit geld is voor de belastingdienst. Een auto importeren uit Duitsland kan voordelig zijn, maar let er wel op dat er in Nederland nog vele kosten bij komen kijken. Daarom is punt 1 erg belangrijk, doe eerst goed research.

 

Categories: Nieuws