Als je, net als ik, jarenlang geturnd hebt, dan weet je wel waar je magnesium voor kunt gebruikt: je krijgt er een betere grip mee op “de brug”. En voor de heren natuurlijk ook op de rekstok en in de ringen. Goed je handen in een bak magnesium dippen voor je ging beginnen, maakte ook onderdeel uit van een vast ritueel. Maar magnesium kent meer toepassingen. Ook voor sporters: want als je fanatiek sport, verlies je veel vocht. Dat vocht vul je gemakkelijk weer aan door water of een sportdrank te drinken, maar wat mensen niet weten is dat er met dat vocht ook belangrijke stoffen verloren gaan. Zoals magnesium dus.
Magnesium

Magnesium aanvullen is nog niet zo gemakkelijk

Natuurlijk zit ook deze stof, in beperkte mate, in diverse voedingsmiddelen. Maar om een goede aanvulling te vinden zul je iets verder moeten zoeken. Overweeg bijvoorbeeld magnesiumsupplementen. Deze supplementen kunnen ervoor zorgen dat je lichaam sneller herstelt na het sporten en dat je spieren beter blijven functioneren. Ook na een zware inspanning. Daarom kan deze stof ook aangeraden worden voor mensen die zwaar lichamelijk werk doen, zoals in de bouw. Indien dat nodig is natuurlijk.

Zijn er geen nadelen van magnesium?

Die zijn er wel, maar dat zijn er (gelukkig) maar weinig. Wanneer je een te hoge dosis gebruikt, dan kan het zijn dat de tabletten een laxerende werking krijgen. Dat is wel een (flink) nadeel. Een nadeel echter dat je gemakkelijk kunt oplossen door de aanbevolen dagelijkse dosis niet te overschrijden. En heb je er toch last van? Kies dan eens een ander merk met een lagere dosis. Er zijn veel verschillende merken die magnesium in allerlei vormen aanbieden via bovenstaande webshop. Er is altijd een soort die goed bij jou past. Raadpleeg indien nodig een arts.

Is magnesium alleen voor sporters en “harde werkers”?

Zeker niet! Ik zit gewoon de hele dag achter mijn computertje en ik gebruik ook magnesium. Het bewegen schiet er op drukke dagen nog wel eens bij in en deze stof zorgt er bij mij persoonlijk voor dat ik ‘s nachts geen last heb van rusteloze benen en armen. Ook kunnen mijn spieren en botten wel een extra boost gebruiken, op advies van mijn huisarts. Deze stof wordt veel gebruikt in combinatie met calcium. Deze twee stoffen versterken elkaar en schijnen je nog beter te laten voelen. Het is aangetoond dat magnesium kan bijdragen tot vermindering van (ernstige) vermoeidheid.

Categories: Nieuws